vrijdag 22 april 2016

"Dood in December" van Jo Claes

"Het lijk van de vrouw bevond zich een viertal meter onder hem. Haar huid was opvallend bleek, waarschijnlijk onder invloed van het koude water. Ze had een mooi figuur, met lange benen en een smalle taille. In het vale ochtendlicht was de aanblik van haar naakte billen haast onwerkelijk. (...) Wat een manier, dacht hij, om aan je eind te komen."

De derde misdaadroman van Jo Claes rond hoofdinspecteur Thomas Berg en de bekende formule wordt weer bovengehaald. Een lange proloog leidt het verhaal in, schetst de situatie en introduceert de personages. Er wordt een moord gepleegd, kort daarop gevolgd door een tweede en Berg heeft snel door dat de moorden gelinkt zijn. Voorspelbaar, misschien, maar dat gaat niet op voor de verdere ontwikkeling van het plot.

In "Dood in December" wordt het levenloze lichaam van een jonge vrouw aangetroffen in de Dijle. Al gauw legt Thomas Berg de link met een gegeerde incunabel - een zeer waardevol oud boek. Wanneer een tweede lijk wordt aangetroffen lijkt het vermoeden van Berg bevestigd te worden. Maar de hoofdinspecteur ondervindt al snel dat de zaak heel wat complexer is en dat het niet gemakkelijk zal zijn om de misdaden op te lossen, zeker wanneer blijkt dat bekenden van hem bij de zaak betrokken zijn.

Op een of andere manier voel ik mij altijd erg op mijn gemak wanneer ik een boek van Claes lees. Behalve het feit dat het zonder uitzondering goed geconstrueerde misdaadverhalen zijn, is het de hele omkadering waarin ik me thuis voel, of ze nu plaatsvinden in het milieu van de kunst, de archeologie, of -zoals in dit boek- de wereld van verzamelaars van kostbare boeken (hoewel, met het wereldje van upperware-avonden en vibrators met afstandsbediening, voel ik dan weer minder affiniteit). Bovendien weet Claes ook steeds de nodige mythologie, legendes en geschiedenis in het verhaal te verwerken, wat iets extra's geeft aan het verhaal. Alweer een sterke whodunit. Jo Claes stelt nooit teleur.

Auteur: Jo Claes
Titel: Dood in December
Uitgeverij: Houtekiet, Antwerpen/Amsterdam
Jaar: 2010
Aantal bladzijden: 414 blz.
ISBN: 9789089240767

Geen opmerkingen:

Een reactie posten