(Ned.: "Spotvogel")
“I feel free and strong. If I were not a reader of books I could not feel
this way. Whatever may happen to me, thank God that I can read, that I have
truly touched the minds of other men.”
Hoog boven een futuristisch New York, aan de rand van
het dak het vervallen Empire State Building, staat Robert Spofforth.
Hij is slechts één stap verwijderd van de val die een eind kan maken aan zijn
miserabele bestaan. Maar die ene stap kan hij niet zetten. Spofforth is
namelijk een robot, de laatste van een reeks uitzonderlijke machines, die
geprogrammeerd zijn om alles te kunnen, in alles de mensheid te imiteren of te
verbeteren, inclusief het voelen van emoties. Zijn voorgangers hadden echter
één grote fout – ze hebben allemaal zelfmoord gepleegd. Die fout is bij
Spofforth weggegewerkt en zijn programmering laat het niet toe om zichzelf te
doden. Hij is gedoemd om tot aan het einde der tijden te leven met alle
verscheurende dromen en pijnlijke herinneringen, die bij hem niet slijten.
Spofforth
leeft in een dystopische wereld, die draaiende wordt gehouden door robots. Het
is een stervende wereld, waar geen kinderen zijn, waar vrouwen onvruchtbaar
zijn, waar de mensheid stilaan verdwijnt, en waar de laatste mensen leven in
een staat van totaal nihilisme. Hun gevoelens en herinneringen worden
onderdrukt met medicatie en drugs. Individualisme is het hoogste goed en vluchtige
seks is de enige relatievorm die nog toegelaten is.
Paul
Bentley en Mary Lou Borne zijn twee mensen die anders willen zijn. Ze hebben
zichzelf de verboden kunst van het lezen aangeleerd, weigeren in een benevelde
staat te leven en zoeken het geluk op. En dan wordt Mary Lou zwanger…
De
overheersende toon in “Mockingbird” is er een van droefenis, maar ook van
verwondering, wanneer Paul en Mary Lou stap voor stap opnieuw leren wat
mens-zijn echt betekent. En van hoop… hoop dat de mensheid toch nog gered kan
worden. Het boek is bij momenten ontroerend mooi, maar ook schokkend en
confronterend. Sciencefiction is niet – zoals velen denken – een voorspelling
van de toekomst, maar heel vaak een spiegel van de huidige maatschappij, en
deze roman is daar een schitterend voorbeeld van.
Walter
Tevis (die vooral bekend is door de verfilmingen van zijn boeken “The Hustler”,
“The Color of Money en “The Man Who Fell To Earth”) heeft met “Mockingbird” een belangrijke
bijdrage geleverd aan het SF-subgenre van de dystopie. Wie nog steeds de idee
heeft dat sciencefiction enkel gaat over buitenaardse invasies en shoot-‘em-ups in de ruimte, moet
absoluut “Mockingbird” eens lezen. Dit is SF die diep snijdt in de menselijke
ziel en daar onuitwisbare sporen achterlaat. Wellicht een ideale brug voor
liefhebbers van de vele young adult-dystopieën om de overstap te maken naar de
‘volwassen’ SF. Een terecht ‘meesterwerk’.
Walter Tevis: Mockingbird. London, Gollancz,
2007, 279 p.
Oorspr. editie: 1980
Geen opmerkingen:
Een reactie posten