“Ach kom nou toch, wie waant zich dezer dagen in Rusland geen Napoleon?”
Tijdens mijn studententijd kocht ik een hele
resem literaire klassiekers – waarvan ik vond dat elk zichzelf respecterend
lezer ze in huis moest hebben. Daar waren ook ‘De idioot’ en ‘De speler’ van
Dostojevski bij. Maar net als heel wat andere van die romans, liggen ze nog
ongelezen op mijn boekenzolder. “Schuld en boete” kocht ik jaren later, toen
dat werd heruitgebracht in de ‘Verboden Boeken’-reeks van De Morgen. Ik was vastbesloten om eindelijk deze grote auteur te
lezen, maar het heeft dan nog ruim 10 jaar geduurd vooraleer ik eraan begon. Tja,
dit zijn nu eenmaal boeken die je niet zomaar eventjes tussendoor leest.
“Schuld en boete” is een misdaadverhaal. Het
draait allemaal rond de gruwelijke moord op twee oudere dames. Maar het is geen
klassieke whodunnit. We kennen van bij
aanvang de dader: Rodion Romanovich Raskolnikov is een knappe en intelligente, aan lager wal geraakte jongeman
en we volgen het verhaal vooral vanuit zijn perspectief. Het is in de eerste
plaats de filosofie achter de misdaad die centraal staat.
Voor Raskolikov is de mensheid opgedeeld in
twee klassen. De grote massa behoort tot de eerste klasse: de gewone mensen,
die de wet horen te volgen en gestraft moeten worden als ze die wet overtreden.
Maar er is ook nog een tweede klasse: de ‘buitengewone’ mensen, die de
capaciteit hebben om de wereld te veranderen. Voor hen geldt de wet niet; zij
mogen misdaden plegen, of zijn daar zelfs moreel toe verplicht, als dat ten
goede komt aan het ‘grotere goed’. Napoleon was volgens hem één van deze
uitzonderlijke personen – hij was verantwoordelijk voor miljoenen doden, maar
voor hem worden standbeelden opgericht. Raskolnikov ziet zichzelf graag ook als
één van deze uitzonderlijke mensen. Zijn misdaad moet in dit kader worden
gezien. De roman staat dan ook vol filosofische dialogen tussen Raskolnikov en
de andere personages, waarin hij zijn theorie probeert te verdedigen, zonder
zichzelf te verraden. Raskolnikov begint meer en meer erratisch gedrag te
vertonen en verzinkt stilaan in een vorm van waanzin. Hij begint te beseffen
dat hij wellicht niet de ‘buitengewone’ persoon is die hij zichzelf waande. Het is echter pas zijn ontmoeting het jonge meisje Sonja, op wie hij verliefd wordt, die hem doet inzien dat hij ook boete zal moeten doen voor zijn misdaad.
Dostojevski overlaadt ons met emoties. De
personages (en dan vooral Raskolnikov zelf) beleven de diepste depressies en de
meest gelukzalige momenten, en alles daartussenin – soms zelfs op enkele
bladzijden tijd. Je moet wat geduld hebben als je dit boek wilt lezen – dit is
zware kost. De taal is natuurlijk niet modern, de dialogen zijn niet van deze
tijd en je moet je soms door de bladzijdenlange monologen werken. Tja, dit boek
dateert dan ook al van 1866. Toch vond ik “Schuld en boete” heel toegankelijk
en behoorlijk vlot leesbaar en ik was van bij het begin al gefascineerd door Raskolnikov en zijn bizarre theorie. Een dergelijke klassieker lezen vraagt wat
inspanning en doorzettingsvermogen, maar het loont.
F.M.
Dostojevski: Schuld en boete. De Morgen, 2003, 570 blz.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten